Bài giảng An toàn sinh học

1885 Typhoid (thương hàn) lab infection, unknown cause 1893 Tetanus (uốn ván) lab infection by syringe 1894 Cholera (tả) lab infection by pipette 1897 Brucella lab infection by syringe 1898 Glanders (lở loét) lab infection by syringe 1899 Diphtheria (bạch hầu) lab infection by pipette

ppt27 trang | Chia sẻ: lylyngoc | Lượt xem: 1530 | Lượt tải: 1download
Bạn đang xem trước 20 trang tài liệu Bài giảng An toàn sinh học, để xem tài liệu hoàn chỉnh bạn click vào nút DOWNLOAD ở trên
Lịch học: Thứ 4, Tiết 4-6 Học kỳ II, 2010-2011 Giảng Viên: TS. Nguyễn Thị Phương Thảo Bộ môn CNSH Thực Vật; Khoa CNSH Mobile:0912630268 Email: ntpthao@hua.edu.vn Chương 1: Đại cương về an toàn sinh học Chương 2: An toàn sinh học và GMO Chương 3:Phân tích khoa học các rủi ro của sinh vật biến đổi di truyền Chương 4: Đánh giá rủi ro Chương 5: Quản lý rủi ro Chương 6: Các công ước và thỏa thuận quốc tế về an toàn sinh học Chương 7:Thái độ và nhận thức của xã hội về an toàn sinh học Chương 8: Quản lý an toàn sinh học trên thế giới và ở Việt nam Kiến tập (dự kiến): thăm ruộng khảo nghiệm cây trồng biến đổi gen Theo tài liệu hướng dẫn phát trên lớp 2 bài thảo luận: 30% 2 bài kiểm tra 10’ : 20 % Thi cuối kỳ = 50% Safety from exposure to Infectious Agents Smallpox ECOLOGY: referring to imported life forms not indigenous to the region (Reggie the alligator) AGRICULTURE: reducing the risk of alien viral or transgenic genes, or prions such as BSE/"MadCow“; reducing the risk of food bacterial contamination MEDICINE: referring to organs or tissues from biological origin, or genetic therapy products, virus; levels of lab containment protocols BSL-1, 2, 3, 4 in rising order of danger CHEMISTRY: i.e., nitrates in water, PCB levels affecting fertility EXOBIOLOGY: i.e., NASA's policy for containing alien microbes that may exist on space samples - sometimes called "biosafety level 5" Charles Baldwin at National Cancer Institute at NIH. Symbol to be “memorable but meaningless” so it could be learned. Blaze orange – most visible under harsh conditions Laboratory Safety Bloodborne pathogens (BBP) Recombinant DNA (rDNA) Biological waste disposal Infectious substance and diagnostic specimen shipping Respiratory Protection Bioterrorism and Select agents Mold and indoor air quality Occupational safety and health in the use of research animals Biohazards used in animal models Viruses Bacteria Fungi Chlamydiae/Rickettsiae Prions Recombinant DNA “If you would understand anything, observe its beginning and its development.” Sơ lược lịch sử về an toàn sinh học 1854 London cholera epidemic Edwin Chadwick and John Snow Water pollution and disease transmission Ignited “the sanitation revolution” 1885 Typhoid (thương hàn) lab infection, unknown cause 1893 Tetanus (uốn ván) lab infection by syringe 1894 Cholera (tả) lab infection by pipette 1897 Brucella lab infection by syringe 1898 Glanders (lở loét) lab infection by syringe 1899 Diphtheria (bạch hầu) lab infection by pipette First Laboratory Infections Pasteur established the germ theory in 1862 – Demonstrated that fermentation is caused by the growth of microorganisms; published paper on lactic fermentation in 1857 Isolation and culturing of bacteria – Robert Koch: Bacillus anthracis - 1877; tuberculosis bacilli - 1882; Vibrio cholera - 1883; Corynebacterium diphtheriae - 1881- 1884; Salmonella typhi – 1884 (Gaffky); Yersinia pestis - 1894 (Yersin) – David Bruce: Brucella melitensis - 1887 Germ Theory Kisskalt, K. 1915. Laboratory Infections with Typhoid Bacilli. Zeitschrift fur Hygiene and Infektionskrankheiten 80:145-162 Meyer,K.F. and Eddie, B. 1941. Laboratory Infections Due to Brucella. J. Infect. Dis. 68:24-32 Sulkin, S. E. and Pike, R.M. 1951. Survey of Laboratory-Acquired Infections. Amer. J. Public Health 41:769-781 Pike, R.M. 1976. Laboratory-associated Infections: Summary and Analysis of 3921 Cases. Health Laboratory Science 13:105-114 Surveys of Laboratory Infections Biosafety In Microbiological and Biomedical Laboratories “BMBL” (acronym) CDC/NIH Publication Safety “Guidelines” Regulations of Institution receives NIH funding Code of Practice and “Gold” Standard in Industry anl Gold Standard Clinical & Research Lab. Lab. Animal Facilities Biosafety Concepts HHS Publication No. (CDC) 93-8395 (1) laboratory practices needed to handle serious human and animal pathogens, (2) possibility of creation of 'hybrid organisms' with biological activities of an unpredictable nature, and (3) the escape of 'hybrid organisms' from the laboratory with unpredictable consequences. Paul Berg đã tổ chức hội nghị quốc tế về kỹ thuật DNA tái tổ hợp với hơn 130 nhà khoa học khác để thảo luận về những gì đã biết (cũng như chưa biết) về DNA tái tổ hợp và đề ra một số nguyên tắc chỉ đạo giúp các nhà khoa học tránh được những nguy cơ không đáng có. Các nhà khoa học đã đồng ý tạm dừng nghiên cứu liên quan đến các kỹ thuật DNA tái tổ hợp cho đến khi xác định được các nguy cơ tiềm ẩn. Asilomar Conference on Recombinant DNA Molecules February 24 - 27, 1975 (i) certain experiments should be deferred, (ii) most of the work on recombinant DNA could proceed with appropriate safety measures, (iii) potential risks were assigned to different types of experiments, and (iv) such safe bacteria and plasmids that could not survive in the environment if they escaped from the laboratory should be developed. The first NIH guidelines were prepared in 1975; they were more strict than the recommendations of the Asilomar conference. The guidelines were revised after two years; and were made much less restrictive. By 1981, most cloning experiments in E. coli K-12, certain strains of Bacillus subtilis and Saccharomyces cerevisiae were considered exempt from other requirements of NIH guidelines. Eventually, complete exemption was granted for most recombinant DNA research. A major revision of the guidelines was effected in 1982; containment levels were lowered, and experiments that were previously prohibited, were changed to category requiring review and approval by NIH Các nguyên tắc an toàn sinh học dần được nới lỏng sau đó…. Công ước về đa dạng sinh học (Convention on Biological Diversity signed at Rio de Janeiro on 5 June 1992) Nghị định thư Cartagena về an toàn sinh học (Nghị định thư an toàn sinh học) thông qua tại Montreal ngày 29/1/2000 An toàn sinh học là biện pháp nhằm giảm thiểu hoặc loại bỏ những rủi ro tiềm tàng của các ứng dụng công nghệ sinh học có thể gây ra cho con người, động vật, thực vật, vi sinh vật, môi trường và đa dạng sinh học. An toàn sinh học
Tài liệu liên quan