Chương 1: Tổng quan về internet marketing

 Tầm quan trọng của internet đối với marketing  Phân biệt các thuật ngữ e-marketing, internet marketing & digital marketing  Sự khác biệt giữa internet marketing và marketing truyền thống  Một số thuật ngữ liên quan đến công nghệ internet

pdf70 trang | Chia sẻ: lylyngoc | Lượt xem: 1606 | Lượt tải: 4download
Bạn đang xem trước 20 trang tài liệu Chương 1: Tổng quan về internet marketing, để xem tài liệu hoàn chỉnh bạn click vào nút DOWNLOAD ở trên
Chương 1: Tổng quan về internet marketing ThS. Trần Trí Dũng 25 March 20121 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các vấn đề  Tầm quan trọng của internet đối với marketing  Phân biệt các thuật ngữ e-marketing, internet marketing & digital marketing  Sự khác biệt giữa internet marketing và marketing truyền thống  Một số thuật ngữ liên quan đến công nghệ internet 25 March 20122 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Tầm quan trọng của internet  Mức độ doanh nghiệp sử dụng internet cho việc marketing phụ thuộc vào những yếu tố nào?  Bạn đã mua hàng trực tuyến bao nhiêu lần trong 6 tháng trở lại đây?  Đã bao nhiêu lần bạn sử dụng internet như một nguồn tham khảo thông tin trước khi mua hàng offline? 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/3 Tầm quan trọng của internet  EasyJet (www.easyjet.com) bán 95% số vé qua mạng  Jetstar Pacific và Vietnam Airlines thì sao?  BP (www.bp.com) thì sao?  www.thegioididong.com & www.vienthonga.com thì sao? 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/4 Các ứng dụng của internet cho công tác marketing  Quảng bá hình ảnh công ty & sản phẩm  Kênh bán hàng và phân phối mới – EasyJet, Jetstar Pacific, www.itunes.com  Chăm sóc khách hàng & xây dựng mối quan hệ với đối tác 25 March 20125 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Figure 1.1 Jetstar Pacific website (www.easyjet.com) 25 March 20126 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ 7Figure 1.4 Percentage of internet users in the EU and Norway browsing (dark bar) and buying (light bar) Source: Compiled from EIAA (2005) and IAB (2005) 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Internet marketing là gì?  Internet marketing  E-Marketing  Digital marketing  E-Commerce  E-Business 8 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Internet marketing & E-marketing  Internet marketing – The application of the internet and related digital technologies in conjunction with traditional communications to achieve marketing objectives  E-marketing – Achieving marketing objectives through use of electronic communications technology 9 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ E-business & e-commerce  E-Commerce – All financial and informational electronically mediated exchanges between an organization and its external stakeholders.  E-Business – All electronically mediated information exchanges, both with in an organization and with external stakeholders, supporting the range of business processes. 10 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ E-business & e-commerce (cont.)  Sell-side e-commerce – E-commerce transaction between a supplier organization and its customers  Buy-side e-commerce – E-commerce transaction between a purchasing organization and its suppliers 11 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ E-business & e-commerce (cont.) Figure 1.5 The distinction between buy-side and sell-side e-commerce25 March 2012 12 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Figure 1.6 Summary and examples of transaction alternatives between businessess, consumers and governmental organisations 25 March 201213 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ E-Commerce  B2C  B2B  C2C  C2B  E-government 14 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ E-Commerce (cont.)  B2C (Business-to-consumer) – Commercial transaction between an organization and its consumers  B2B (Business-to-business)  Commercial transaction between an organization and other organizations (inter-organizational marketing) 15 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ E-Commerce (cont.)  C2C (Consumer-to-consumer) – Informational or financial transactions between consumers, but usually mediated through a business site  C2B (Consumer-to-business) – Consumers approach the business with an offer  E-government – The use of internet technology to provide government services to citizens 16 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Lợi ích của marketing trực tuyến The 5Ss internet marketing  Sell – Grow sales  Serve – Add value  Speak – Get closer to customers  Save – Save costs  Sizzle – Extend the brand online  See Table 1.1 for details 25 March 201217 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Lợi ích của marketing trực tuyến The 5Ss internet marketing  Sell – Grow sales – Widen distribution to customers – Increase online sales for product by 20% in year  Serve – Add value – Giving customers extra benefits online or inform product development through online dialogue and feedback 25 March 201218 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Lợi ích của marketing trực tuyến The 5Ss internet marketing  Speak – Get closer to customers – Creating two-way interaction through web, email, chat- room and conducting online marketing research  Save – Save costs – Reduce staff, print and postage costs through online email, communications, sales and service transactions.  Sizzle – Extend the brand online 25 March 201219 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Chiến lược internet marketing  Các vấn đề DN thường gặp nếu không có cách tiếp cận mang tính chiến lược đối với e- marketing: – Đánh giá thấp lợi ích của e-marketing – Không xây dựng value proposition trực tuyến – Không phối hợp e-marketing với các kênh marketing truyền thông để đạt hiệu quả cao nhất – Không có mục tiêu cụ thể cho e-marketing – Trách nhiệm không rõ ràng, phân bổ ngân sách không hợp lý 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/20 Figure 1.9 A generic internet marketing strategy development process 25 March 201221 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ 6 sự khác biệt giữa e-marketing và các kênh marketing truyền thống  Interactivity  Intelligence  Individualization  Integration  Industry restructuring  Independence of location 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/22 Interactivity and intelligence Figure 1.10 Summary of communication models for: (a) traditional media, (b) new media 25 March 201223 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Individualisation Figure 1.11 Summary of degree of individualisation for: (a) traditional media (same message), (b) new media (unique messages and more information exchange between customers) 25 March 201224 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Integration Figure 1.12 Channel requiring integration as part of integrated e-marketing strategy 25 March 201225 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Mixed-mode buying Figure 1.13 The role of mixed-mode buying in Internet marketing 25 March 201226 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Internet technology  Internet  World Wide Web  Web servers  Web browsers  Uniform (universal) resource location – URL  Client – server  ISP  Backbones  Static webpage & dynamic webpage  Transaction log file & Log file analyzer25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/27 How it works – client/server Figure 1.14 Information exchange between a web browser and a web server 25 March 201228 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ How it works - HTML Figure 1.15 Home page index.html for The B2B Company in a web browser showing HTML source in text editor 25 March 201229 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Internet, intranet and extranet Figure 1.16 The relationship between access to intranets, extranets and the Internet 25 March 201230 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Self-assessment exercises  Which measures can companies use to assess the significance of the Internet to their organisation?  Summarise the differences between the Internet and traditional media using the six Is.  How is the Internet used to develop new markets and penetrate existing markets? What types of new products can be delivered by the Internet?  The Internet is primarily thought of as a means of advertising and selling products. What are the opportunities for use of the Internet in other marketing functions?  Explain the main benefits that a company selling fast-moving consumer goods could derive by creating a web site. 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/31 Essay  Phân tích hiện trạng sử dụng internet ở một DN (ví dụ như ĐH Hoa Sen). Giải pháp để nâng cao hiệu quả? 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/32 The End 33 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Việc sử dụng và truy cập internet 34 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Việc sử dụng và truy cập internet 35 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Việc sử dụng và truy cập internet 36 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Việc sử dụng và truy cập internet 37 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Việc sử dụng và truy cập internet 38 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Việc sử dụng và truy cập internet 39 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Việc sử dụng và truy cập internet 40 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Việc sử dụng và truy cập internet 41 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Việc sử dụng và truy cập internet 42 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Việc sử dụng và truy cập internet 43 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Việc sử dụng và truy cập internet 44 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Việc sử dụng và truy cập internet 45 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Việc sử dụng và truy cập internet 46 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các họat động trực tuyến và ứng dụng 47 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các họat động trực tuyến và ứng dụng 48 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các họat động trực tuyến và ứng dụng 49 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các họat động trực tuyến và ứng dụng 50 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các họat động trực tuyến và ứng dụng 51 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các họat động trực tuyến và ứng dụng 52 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các họat động trực tuyến và ứng dụng 53 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các họat động trực tuyến và ứng dụng 54 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các trang web đã truy cập 55 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các trang web đã truy cập 56 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các trang web đã truy cập 57 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các trang web đã truy cập 58 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các trang web đã truy cập 59 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các trang web đã truy cập 60 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các trang web đã truy cập 61 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các trang web đã truy cập 62 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Các trang web đã truy cập 63 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Quan điểm đối với internet 64 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Quan điểm đối với internet 65 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Quan điểm đối với internet 66 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Quan điểm đối với internet 67 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Quan điểm đối với internet 68 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Quan điểm đối với internet 69 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/ Quan điểm đối với internet 70 25 March 2012 https://sites.google.com/site/dungtrantri/
Tài liệu liên quan