Giảng dạy các môn chuyên ngành bằng
tiếng Anh là một xu hướng mới tại các trường đại học ở
Việt Nam trong thời gian gần đây. Trong xu thế đó,
Quốc tế học, một môn học đa ngành, đã được giảng
dạy bằng tiếng Anh tại một số trường đại học tại Việt
Nam trong thập niên vừa qua. Tuy nhiên, ở Việt Nam
hiện nay, chưa có nhiều công trình nghiên cứu đánh
giá về thuận lợi và khó khăn của việc giảng dạy chuyên
ngành bằng tiếng Anh nói chung và giảng dạy Quốc tế
học bằng tiếng Anh nói riêng. Bài viết là nỗ lực bước
đầu của một giảng viên trực tiếp giảng dạy các môn
thuộc chuyên ngành Quốc tế bằng tiếng Anh nhằm
đánh giá những thuận lợi và khó khăn của việc giảng
dạy chuyên ngành này bằng tiếng Anh so với phương
pháp giảng dạy truyền thống bằng tiếng Việt. Bài viết
bắt đầu bằng việc cung cấp cái nhìn tổng quan về
chuyên ngành Quốc tế học là gì, thường bao gồm
những môn học nào, quan niệm của các nước như Anh,
Mỹ, Úc, Singapore. về chuyên ngành này, xu thế của
việc giảng dạy và học tập chuyên ngành này trên thế
giới. Trước khi phân tích những thuận lợi và khó khăn
của việc giảng dạy chuyên ngành Quốc tế học bằng
tiếng Anh, bài viết nêu ra những nhân tố cơ bản có ảnh
hưởng tới việc giảng dạy các môn chuyên ngành bằng
tiếng Anh nói chung. Bài viết chỉ ra các thuận lợi chính
của việc giảng dạy chuyên ngành Quốc tế học bằng
tiếng Anh bao gồm: Có nhiều tài liệu tham khảo hơn
cho cả giáo viên và sinh viên; Giúp khơi dậy và phát
huy sự suy nghĩ độc lập và tư duy phản biện cho sinh
viên; Nâng cao năng lực tiếng Anh cho cả giáo viên và
sinh viên; Khả năng cập nhật kiến thức nhanh chóng,
hiệu quả và dễ dàng hơn; Tạo điều kiện thuận lợi cho
các chương trình hợp tác quốc tế. Sau đó, bài viết cũng
chỉ ra những khó khăn chính trong việc giảng dạy
chuyên ngành Quốc tế học bằng tiếng Anh bao gồm:
Việc giảng dạy bằng tiếng Anh đòi hỏi khả năng sử
dụng tiếng Anh rất tốt của cả giáo viên và sinh viên;
Khả năng tiếp cận các nguồn tài liệu, giáo trình bằng
tiếng Anh đôi khi còn hạn chế do điều kiện về cơ sở vật
chất và thư viện; Đòi hỏi sinh viên phải nỗ lực nhiều
hơn để hiểu sâu, hiểu kỹ bài học. Trên cơ sở đó, bài
viết đưa ra các đề xuất nhằm nâng cao hiệu quả giảng
dạy và học tập Quốc tế học bằng tiếng Anh tại Việt
Nam, cụ thể bao gồm: Chuẩn bị tốt kỹ năng tiếng Anh
cho sinh viên trước khi bước vào học chuyên ngành;
Thường xuyên nâng cao năng lực tiếng Anh cho giáo
viên; Cải thiện hệ thống thư viện, tài liệu, cơ sở vật
chất cho sinh viên và giáo viên; Chuẩn bị cho sinh viên
các kỹ năng để làm quen với hình thức học tập và
giảng dạy mới (khác với cách học bằng tiếng Việt); và
Đẩy mạnh hợp tác quốc tế, giúp giáo viên và sinh viên
có điều kiện giao lưu, cập nhật và bổ sung kiến thức
chuyên môn và trình độ tiếng Anh, theo kịp với tiêu
chuẩn quốc tế và khu vực.
7 trang |
Chia sẻ: thanhle95 | Lượt xem: 184 | Lượt tải: 0
Bạn đang xem nội dung tài liệu Đào tạo quốc tế học bằng tiếng Anh: Quan điểm của giảng viên, để tải tài liệu về máy bạn click vào nút DOWNLOAD ở trên
Chin lc ngoi ng trong xu th hi nhp Tháng 11/2014
329
ĐÀO TẠO QUỐC TẾ HỌC BẰNG TIẾNG ANH:
QUAN ĐIỂM CỦA GIẢNG VIÊN
Lê Hi
Trường Đại học Hà Nội
Tóm t
t: Giảng dạy các môn chuyên ngành bằng
tiếng Anh là một xu hướng mới tại các trường đại học ở
Việt Nam trong thời gian gần đây. Trong xu thế đó,
Quốc tế học, một môn học đa ngành, đã được giảng
dạy bằng tiếng Anh tại một số trường đại học tại Việt
Nam trong thập niên vừa qua. Tuy nhiên, ở Việt Nam
hiện nay, chưa có nhiều công trình nghiên cứu đánh
giá về thuận lợi và khó khăn của việc giảng dạy chuyên
ngành bằng tiếng Anh nói chung và giảng dạy Quốc tế
học bằng tiếng Anh nói riêng. Bài viết là nỗ lực bước
đầu của một giảng viên trực tiếp giảng dạy các môn
thuộc chuyên ngành Quốc tế bằng tiếng Anh nhằm
đánh giá những thuận lợi và khó khăn của việc giảng
dạy chuyên ngành này bằng tiếng Anh so với phương
pháp giảng dạy truyền thống bằng tiếng Việt. Bài viết
bắt đầu bằng việc cung cấp cái nhìn tổng quan về
chuyên ngành Quốc tế học là gì, thường bao gồm
những môn học nào, quan niệm của các nước như Anh,
Mỹ, Úc, Singapore... về chuyên ngành này, xu thế của
việc giảng dạy và học tập chuyên ngành này trên thế
giới. Trước khi phân tích những thuận lợi và khó khăn
của việc giảng dạy chuyên ngành Quốc tế học bằng
tiếng Anh, bài viết nêu ra những nhân tố cơ bản có ảnh
hưởng tới việc giảng dạy các môn chuyên ngành bằng
tiếng Anh nói chung. Bài viết chỉ ra các thuận lợi chính
của việc giảng dạy chuyên ngành Quốc tế học bằng
tiếng Anh bao gồm: Có nhiều tài liệu tham khảo hơn
cho cả giáo viên và sinh viên; Giúp khơi dậy và phát
huy sự suy nghĩ độc lập và tư duy phản biện cho sinh
viên; Nâng cao năng lực tiếng Anh cho cả giáo viên và
sinh viên; Khả năng cập nhật kiến thức nhanh chóng,
hiệu quả và dễ dàng hơn; Tạo điều kiện thuận lợi cho
các chương trình hợp tác quốc tế. Sau đó, bài viết cũng
chỉ ra những khó khăn chính trong việc giảng dạy
chuyên ngành Quốc tế học bằng tiếng Anh bao gồm:
Việc giảng dạy bằng tiếng Anh đòi hỏi khả năng sử
dụng tiếng Anh rất tốt của cả giáo viên và sinh viên;
Khả năng tiếp cận các nguồn tài liệu, giáo trình bằng
tiếng Anh đôi khi còn hạn chế do điều kiện về cơ sở vật
chất và thư viện; Đòi hỏi sinh viên phải nỗ lực nhiều
hơn để hiểu sâu, hiểu kỹ bài học. Trên cơ sở đó, bài
viết đưa ra các đề xuất nhằm nâng cao hiệu quả giảng
dạy và học tập Quốc tế học bằng tiếng Anh tại Việt
Nam, cụ thể bao gồm: Chuẩn bị tốt kỹ năng tiếng Anh
cho sinh viên trước khi bước vào học chuyên ngành;
Thường xuyên nâng cao năng lực tiếng Anh cho giáo
viên; Cải thiện hệ thống thư viện, tài liệu, cơ sở vật
chất cho sinh viên và giáo viên; Chuẩn bị cho sinh viên
các kỹ năng để làm quen với hình thức học tập và
giảng dạy mới (khác với cách học bằng tiếng Việt); và
Đẩy mạnh hợp tác quốc tế, giúp giáo viên và sinh viên
có điều kiện giao lưu, cập nhật và bổ sung kiến thức
chuyên môn và trình độ tiếng Anh, theo kịp với tiêu
chuẩn quốc tế và khu vực.
Abstract: Teaching major courses in English is a
new trend in Vietnamese universities and this has
many advantages as well as difficulties over the
traditional way of teaching and learning in Vietnamese
mother tongue. International Studies (IS), an inter-
disciplinary major course, has been delivered in
English at some universities in Vietnam over the last
decade, but there is still lack of research to evaluate
the program of teaching this major course in English.
This paper will investigate the advantages and
difficulties of teaching International Studies in English
from a Vietnamese teacher’s perspective. To do so, the
paper will firstly present an overview on International
Studies, then point out the factors that have impacts on
teaching this major course in English, and then move
on to the major advantages of teaching IS in English.
The paper also discusses the difficulties that teachers
may encounter when delivering the subjects of IS in
English. From that, the paper will make
recommendations to improve the quality of teaching
major courses in English in Vietnamese universities.
Tiu ban 2: Đào to chuyên ngành bng ngoi ng
330
TEACHING INTERNATIONAL STUDIES IN ENGLISH:
A TEACHER’S PERSPECTIVE
1. Overview on International Studies
The term “International Studies” can be
considered as “the contemporary and historical
understanding of global societies, cultures,
languages and systems of government and of the
complex relationships between them that shape
the world we live in’1 International Studies also
refers to the specific university degrees and
courses which relates to the study of the major
political, economic, social, and cultural issues in
international arena? International Studies, as a
field of studies, is closely related to International
Relations (IR); however, International Relations
focus more directly on the relationship between
and among countries, whereas International
Studies can encompass “all phenomena which are
globally oriented”. The discipline of International
Studies shares its history with the discipline of
International Relations, which enjoy its surge after
the World War I, when academics around the
world, fed up with fighting, tried to look for way
to promote peace in international arena. However,
in 20th century when the world became
increasingly complex and globalization got its
momentum, International Studies gradually
emerged as a separate entity. A big development
of the study of International Studies is the
establishment of the International Studies
Association in 1959 by a group of academics and
practitioners’ with the aim of ‘seeking to pursue
mutual interests in world affairs through the
organization of a professional association’2.
In the United States, there exist a number of
1
Flinders University. (2010) Bachelor of International
Studies. View 17/10/2014 at
2
International Studies Association.(2010). History and
Purpose. Viewed 17/10/2014 <
of-isa.html
institutions which promote International Studies.
The Centre for Strategic & International Studies is
a foreign policy think tank founded in 1962,
which “has become one of the world’s preeminent
international policy institutions focused on
defense and security; regional stability; and
transnational challenges ranging from energy and
climate to global development and economic
integration” 3 . The Freeman Spogli Institute for
International Studies, Stanford University “is a
university-wide research and education institution
at Stanford devoted to understanding the problems,
policies, and processes that cross international
borders and affect lives around the world”4.
In the United Kingdom, International Studies is
often related to or attached to the study in
International Relations. At the University of
Oxford, the Centre for International Studies
"exists to promote and advance research in
International Relations"5. In Australia, the study
of the International Studies discipline occurs
mostly within universities and generally
approaches the subject as a holistic study of
international affairs and phenomena. The two
most popular units offered in International Studies
are ‘Global issues and conflicts’ and ‘International
Relations’. In Singapore, The S. Rajaratnam
School of International Studies (RSIS), Nangyang
Technological University states clearly its
mission: i) Provide a rigorous professional
graduate education with a strong practical
emphasis; ii) Conduct policy-relevant research in
3
Centre for Strategic and International Studies, viewed at
22/10/2014.
4
Freeman Spogli Institute for International Studies,
Stanford University. Viewed 22/10/2014.
5
Centre for International Studies, University of Oxford.
Viewed 22/10/2014.
Chin lc ngoi ng trong xu th hi nhp Tháng 11/2014
331
defence, national security, international relations,
strategic studies and diplomacy; iii) Foster a
global network of like-minded professional
schools6.
In Vietnam, the Faculty of International
Studies, Hanoi University has four main
specializations: International Economics;
International Relations; Development Studies and
Public Management. At the University of Social
Sciences & Humanities, Faculty of International
Studies offered three specializations: International
Relations, European Studies, and American
Studies with such subjects as Theory and History
of International Relations; Area studies;
International laws; International Economics
Recently, many education institutions
worldwide developed International Studies
degrees both undergraduate and postgraduate as
these institutions understand that the discipline is
becoming increasingly relevant and necessary in
the context of the 21st century. Justification for
the popularity of the degree in international
studies is the increasing demand for understanding
of international phenomena and issues in the
employment market. Under the degree of
International Studies, a very broad range of
subjects are offered. However, some areas of
study which are regularly offered include: the
political, social, economic and cultural
relationships within the international system;
foreign policy, diplomacy and other modes of
interaction between the countries of the world; the
significance of foreign societies, cultures and
systems of government; the international
movement of people as immigrants, refugees,
workers, students, tourists and investors; the role
of international organizations; the globalization of
the world economy; foreign languages; history.
6
S. Rajaratnam School of International Studies (RSIS),
Nangyang Technological University, viewed 22/10/2014
at
rsis/introduction/#.VEe85_nF_Ls
2 The advantage and difficulties of teaching
International Studies in English over the
traditional way of teaching and learning this
major in Vietnamese
2.1. Factors that influence on teaching
major courses in English
In Vietnam, at the beginning of 21st century,
after nearly 20 years of renovation, Vietnamese
foreign relations were highly promoted and
Vietnam is integrated more comprehensively in
the region as well as the world. In that context,
education has been one of the most prominent
areas of international cooperation. Each year, the
number of Vietnamese students goes to study
abroad is increasing. At the same time, more and
more foreign universities and education
institutions come into Vietnam to seek
opportunities for cooperation and investment.
Realising the potential of international
cooperation and integration, many universities in
Vietnam launched programs to teach major
courses in English and Hanoi University is one of
them. Now this becomes a popular trend in
Vietnamese education and more and more
universities implement these programs of teaching
major courses in English. However, there are still
lack of research on the advantages and difficulties
of teaching and learning major course sin English
for Vietnamese lecturers and students. One of the
researches is of Professor Nguyen Van Toan, from
Hue University on “The capability and measures
to teaching major courses in foreign languages”.
In his research, professor Nguyen Van Toan
points out the factors that influence the teaching
and learning major course in English. To
understand about the advantages and
disadvantages of teaching International Studies in
English, we should first put it in context of
teaching major courses in English and understand
the factors that influence on this new way of
teaching and learning in Vietnam.
Tiu ban 2: Đào to chuyên ngành bng ngoi ng
332
According to Nguyen Van Toan’s research, the
English ability of teachers, the English ability of
learners, the education programs, the textbooks
and other reading materials, and the education
environments are the main factors that influence
teaching and learning major courses in English.
While the general of context of politics, legal
mechanism, education regulations and the ability
to adaptation of learners are less important7. So
that, the research draws conclusions that
universities specifically and education institutions
generally should focus on preparation of English
capability for teachers and more importantly for
learners. Besides, the program developments,
preparation of textbooks and reading materials and
facilities to teach are also very important to the
quality of teaching and learning in foreign
languages. At the same time, students should also
be prepared for the adaptation to new way of
learning and encouraged to participate in learning
major courses in foreign languages.
2.2. The advantages of teaching IS in English
* Teaching IS in English have more sources of
reference/reading materials.
One of the most prominent advantages of
teaching major course in English generally and
teaching IS in English specifically is that it has
more sources of reference than traditional way of
teaching in mother tongue. In any subject, reading
materials play extremely important role in the
quality of teaching and learning. One cannot say
that he or she can teach well without reading
materials. With various sources of references in
English, teacher can have more information, thus
he or she can make the lecture more interesting.
Nowadays, a large percentage of human
7
Vietnam Institute of Education Science (2014). The
capability and measures to teaching major courses in
foreign languages. Viewed 18/10/2014 at
nang-va-bien-phap-thuc-hien-giang-day-chuyen-mon-
bang-ngoai-ngu.html
knowledge is stored in English, so having access
to English sources of reference means that access
to a large storage of human knowledge.
One can argue that teaching major courses in
Vietnamese we can still access to English reading
materials as long as teacher have high level of
English. Yes, that is true. However, in classes
teaching in Vietnamese, the motivation for
reference in English is usually low. Teachers may
assign reading materials in English, but students
generally prefer to read in their mother tongue
more. Not to mention that in class taught in
Vietnamese, English level of student is usually not
enough to read and understand in English.
Not only the reading materials in English are
more abundant, but also the slides and other
audio-visual materials in English are also more
widely available than in Vietnamese. Nowadays,
using slides in teaching and learning at university
level is very popular. In internet, there are sites
that slides of famous lecturers all over the world
are shared. They are good sources for lecturers to
refer to while preparing their lectures. Also, using
audio-visual method in teaching makes lectures
more interesting. Teaching international studies is
teaching about global phenomena and issues. In
the internet, there are documentaries, short movie
clips about issues in the world and of course, these
documentaries are widely in English. So if we
teach in English, we can make use of these great
sources of slides shares and audio-visual materials
in English which are not often available in
Vietnamese.
More sources of references are important to a
multi-disciplinary subject such as International
Studies. International Studies relates to other
fields of studies such as history, philosophy, laws,
culture studiesTo have good lecture in
International Studies, lecturers need to prepare
well by reading wide range of literature. At the
same time, for a student in IS to understand well,
Chin lc ngoi ng trong xu th hi nhp Tháng 11/2014
333
he or she also needs to read more widely. So
widely available sources of references and reading
materials are important to the quality of teaching
and learning IS at university.
* Teaching IS in English encourages students’
critical thinking
Critical thinking is very important to any
student and it needs to be nurtured and encouraged.
At high school level, the most important objective
for Vietnamese students arguably is to be able to
get in to university. Due to this way of thinking,
students at high school focus most of their time
and resources to learn what they are assigned and
there is little room for questioning, for critical
thinking. At university level, students should be
encouraged to develop critical thinking, which
enable students to think and act independently in
their real life. Teaching major courses in English
is very good way to inspire student’s critical
thinking. Students, learning in English, will be
required to read the writings of many authors with
different perspectives. As reading materials in
English are more widely available, students can
access to more reading resources. When reading
materials from various perspectives, students
expose themselves to various arguments on one
issue. At first they would find it is difficult to
ascertain whose arguments are “right” and
“wrong”. But then gradually, their critical thinking
skills are developed, they can think independently
and then put forward their own arguments. Thus,
students can learn the arguments of different
authors and find whose is more persuasive.
* Teaching IS in English helps to improve the
English skills of learners as well as lecturers.
Learning IS in English would help students to
master both their general English and their
English for specialization. They can improve all
four skills of listening, reading, writing and
speaking. Especially, right after the period of
learning general English, students have their
chance to learn their specialized major in English,
so they will think in English, learn and understand
all the new concepts of their majors in English.
This will make their English more natural, just like
native English speakers. And also it will be easier
for students to communicate, discuss and make
arguments about their specialized major in English.
When the students, having learnt their
specialized major courses in English, go to study
abroad, it will be easier for them to get used to the
new environments. For example, there are many
students from Faculty of International Studies,
Hanoi University participating in exchange programs
with foreign university partners, where they learn
just one semester there, but the students can adapt
to the new academic environment very quickly.
* Teaching IS in English would help to update
knowledge quicker and easier.
International studies involves the study about
global issues and phenomena, thus the knowledge
on this subject needs to be updated constantly.
Everyday, event stakes place all over the world,
these events can be the subject of study for the
course of international study. A majority of
information about these developments is in
English. With a huge amount of knowledge in
English, lecturers and students can update their
knowledge more easily. It is easier to find
information in English than in any other languages.
Moreover, when teaching and learning IS in
English, both students and lecturers need to have a
substantial level of English. And with their
constant exposure to English, they are used to
getting information in English. So with their
ability to understand global issues and phenomena
in English languages, it would help them to update
their knowledge constantly.
* Teaching IS in English creates favourable
condition for international cooperation
English is the most popular language in the
world nowaday